יוזמות

סדנה לפיתוח אפליקציות

כיצד ניתן להעצים תלמידים ולשלב בינם לבין אקדמיה, טכנולוגיה ושאר מיומנויות המאה ה21 ? - מצמיחים את קבוצת "נאמני המחשב" מבתי הספר היסודיים בגולן באמצעות ימי למידה ב"מתחם העתיד" שבמכללת אוהלו.בשבוע שעבר, ארבעים תלמידים מארבעה בתי ספר בגולן חוו את פלאי הטכנולוגיה. בליווי רכזות התקשוב, למדו כיצד לפתח אפליקציות שיוכלו לשרת את הלמידה בביה"ס , להעשירה ולהפכה לחווייתית יותר. בשלב הראשון הכירו התלמידים את הפלטפורמה שנבחרה ולאחר מכן התחילו להתנסות בעצמם בפיתוח אפליקציה על נושא שהם בחרו. התלמידים חוו יום לימודים מיוחד המשלב חוויה, למידה, ואתגר. התלמידים נחשפו לחדשנות טכנולוגית, בהובלת בהובלת מדריכים של 'אופק' מרכזי מצויינות. התלמידים נענו בהתלהבות לאתגר ובדרך לפיתוח האפליקציה צלחו בהצלחה את מכשול השפה, שכן הכל נכתב באנגלית. במפגש הבא יפתחו התלמידים אפליקציה על נושא שיבחרו מתוך תוכניות הלימודים שלהם.
 
המפגש במתחם העתיד הינו חלק מפעילות שנתית המתקיימת בבתי הספר, בהובלת מנהלת תקשוב אזורית, מוניקה פוליאק ורכזי התקשוב הבית ספריים. במהלך השנה נפגשים התלמידים ועוברים הכשרה לתפקידם כתומכי תקשוב בית ספריים ומפעילי טכנולוגיית תקשוב בכיתות. בתפקידם זה הם נותנים מענה בזמן אמת לתלמידים ומורים על פי צורך, מסייעים ומובילים פעילויות בתחום זה לכלל תלמידי ביה"ס.
תודה למכללת אוהלו שאירחו אותנו במתחם העתיד, לד"ר יפעת  לינדר מנהלת גליליום למירב שיינס מנהלת אופק-מרכזי מצויינות אשכול גליל מזרחי ולמדריכים, דודי אורלב ושאלתיאל יעיש, על תכנון היום והדרכתו, למנהלי בתי הספר ולרכזי התקשוב על שיתוף הפעולה ואחרונים חביבים לתלמידים המקסימים שחוו יום בו השמים הם הגבול.
 
מוניקה פוליאק, עדנה אלאור

נבחרת הסייבר של בית הספר מצפה גולן הגיעה למקום הרביעי באליפות הסייבר הארצית

דר' ירון דגן
תחרות הסייבר "סקילז" של משרד החינוך מאפשרת לתלמידי בתי הספר חשיפה לתכנות, רובוטיקה, חשיבה לוגית ופתרון בעיות וכל זאת באמצעות משחק. השנה לראשונה, נבחרת גולנית עלתה לגמר הארצי ושבה לגולן עם המקום הרביעי.
 
תחרות "סקילס" של משרד החינוך הפכה בבית הספר "מצפה גולן" לפרויקט קהילתי בו נטלו חלק תלמידים, מורים והורים שהתנדבו ושימשו כמנטורים, וסייעו לילדים להכיר את השפה וסגנון החשיבה של עולם התכנות. תחילה, התאמנו תלמידי כיתות ב'-ו' ושיחקו בשלבי אימון במשחקי מחשב המותאמים לגילאים השונים. לאחר מכן נפתחו שלבי התחרות, כל התלמידים התגייסו ושיחקו על מנת להגיע לתוצאה בית ספרית שתאפשר עלייה לגמר. המאמץ המשותף השתלם: מתוך כאלף ושבע מאות בתי ספר שהשתתפו בתחרות, הגיעו תלמידי "מצפה גולן" למקום 77 שהעלה את בית הספר לגמר הארצי. על מנת להגיע לגמר הארצי יש לשלב כמה שיותר ילדים בתחרות. ב"מצפה גולן" כ 93% מהילדים נחשפו והשתתפו בפעילות. הילדים הוכיחו שכל אחד יכול!
 

כנס הצגת עבודות חקר מדעי גולן - קצרין

דר' ירון דגן
ביום שני, 1.4.2019 בשעה מוקדמת וחשוכה, יצאה משלחת של ארבעה תלמידים לייצג את בית הספר בתחרות שהתקיימה בחולון. התלמידים שיחקו במשחק התכנות "קוד מונקי" במשך כשלוש שעות, כאשר ההורים והמורים המלווים יכולים רק לצפות בהם במסכים שהוצבו מחוץ לחדר. הנבחרת עבדה קשה, התמידה והתמודדה בכבוד רב בתחרות שהייתה מאתגרת ביותר! החוויה במקום כללה טקס מרשים והרבה התנסות באמצעי טכנולוגיה חדשנית שהציגו המשטרה והצבא. אומנם, את שלושת המקומות הראשונים השיגו בתי ספר מגוש דן...אך עבורנו ההישג הוא עצום: קהילה מרוחקת בפריפריה הצפונית שמצליחה לעמוד באתגר!
התחרות התקיימה השנה בפעם החמישית, לראשונה "מצפה גולן" השתתף בצורה פעילה, למרות הפער מבתי הספר שמשתתפים כבר מספר שנים, הצלחנו לעמוד באתגר ולהעפיל לגמר. ההשתתפות מאפשרת לילדי הגולן לסגור את הפערים למול הילדים משאר הארץ. המשך החשיפה והלימוד יאפשרו לילדי הגולן להיות מחוברים לטכנולוגיות הלמידה המתקדמות ולהתמודד באופן עצמאי עם בעיות לא מוכרות, כאשר המנטורים הבוגרים נמצאים שם כדי לכוון אותם.
תודה לתלמידים המוכשרים שהיו נכונים למאמץ העצום, לנבחרת המנטורים: לפרח רכזת התקשוב, למוניקה רכזת התקשוב במועצה, לצוות המורים וכמובן להורים, שעזבו את מקומות העבודה ובסבלנות אין קץ ליוו, הדריכו והיו זמינים עבור התלמידים בכל שעה.
בכל שנה התחרות פותחת פעילויות חדשות לגילאים שונים. בשנה הבאה המטרה שלנו היא להשתתף בתחרויות גם לכיתות ז-ח. לצורך כך, המשך החיבור בין הקהילה, התעשייה ומערכת החינוך בגולן חשוב להמשך הקידום של ילדינו.
 
שגיא פישר ומירה הופמן
 

50 לגולן - יוזמות בית הספר

50 לגולן - יוזמות בית הספר
הגולן ציין השנה יובל לחידוש ההתיישבות בגולן. בכל בתי הספר בגולן הוקדשה שנה זו ללמוד ולהכיר את הגולן על היבטיו הרבים והמגוונים. הלמידה הייתה לרוב משולבת בטיולים להכרת הישובים או סיורים לאורך שביל גולן. אתרי מורשת, טבע ואנשים היו במרכז הלמידה. לצד פעילויות אזוריות משותפת לשכבות הגיל השונות התקיימו פעילויות שתכננן כל בית ספר לתלמידיו על פי תפיסתו וחזונו.
למידע נוסף על 50 לגולן - יוזמות בית הספר