למה אנו מקיימים פונקציה של מדריכים בישובים?
- מבוגר משמעותי- דמות חינוכית בוגרת, זמינה ונגישה אישית.
- העצמה, עיצוב וחיבור דור העתיד של החברה הישראלית - חברת הילדים ונוער ביישוב מגובשים סביב המרכיב היישובי, ובה אטמוספירה חינוכית שתאפשר צמיחה, קידום והתפתחות.
- העצמה - תחום ילדים ונוער ביישוב מהווה קרקע פורייה להעצמת הילדים והנוער, ואינה מתרחשת כמעט במסגרות חינוכיות אחרות.
- עיצוב זהותו של החניך- זהו מרחב בו הילדים מתמודדים עם אתגרי גיל הילדות והנעורים, מקבלים מענה חינוכי, וכלים של כישורי חיים, ובכך גם מונעים התנהגויות ומצבי סיכון.
- חיבור בין פרט> קבוצה> קהילה >חברה.
- מיצרנות לצרכנות – קידום תהליכי העצמה פרטניים וקבוצתיים המקדמים יצרנות והתנסות באחריות וסמכות.
מרכז קהילתי גולן>>>קהילה-מנהלי החינוך>>>מדריך
רצף חינוכי קהילתי מכיל בגולן
בימים בהם מתפרסם סקר מקומם על כעך ש 90% מההורים אינם רוצים שילוב של ילדיהם עם ילדים עם צרכים מיוחדים בגולן יוצא לדרך הפיילוט הראשון בחברה הישראלית :
רצף חינוכי קהילתי מכיל .
השותפים לפיילוט המהפכני הזה הם: חברת אינקלו והעומדת בראשה עדי אלטשולר , משרד החינוך, החברה למתנסים ויו"ר הדירקטוריון של החברה אביעד פרידמן וכמובן מרכז קהילתי ומועצה אזורית גולן על המחלקות והאגפים הרלוונטיים (אגף חינוך, אגף קהילה, אגף יעוץ וטיפול, יחידת משפחה בקהילה, מחלקת ילדים ונוער ועוד).
על מה אנחנו מדברים ?
"החינוך המכיל מבקש לזהות ולהגיב לצרכים המגוונים של הילדים , לסגנונות השונים ולרמות היכולת השונות, ולהבטיח חינוך לימודי וחברתי איכותי לכולם, באמצעות: תכנית לימודים ופנאי מתאימה, מנגנונים ארגוניים, אסטרטגיות הוראה והעצמה, שימוש נכון במשאבים ויצירת שותפות עם מעגלי חיו בקהילה.
"חינוך מכיל עוסק ביצירת קהילות לומדות, בהן כל ילד מרגיש חלק מהחיים
החברתיים, קהילתיים בכל מסגרות החינוך והקהילה בהן לוקח חלק (בית ספר, מרכז קהילתי, ומערכת חינוך חברתית קהילתית פנים יישובית). בהן מקבל הזדמנות לפתח תפיסה עצמית חיובית, קול ייחודי, תחושת שייכות, ואת האתגרים הדרושים לו ללמידה ולצמיחה והתפתחות".
למה ?
"החינוך המכיל שואף לבסס מערכות חינוך וקהילה אשר יהוו מודל לחברה בה לכולם יש מקום, משמעות ובטחון.
לכל אדם באשר הוא, הזכות הבסיסית לתחושת שייכות והרצון שיראו אותו בשלמותו ויכירו
בייחודיותו. אנו שואפים לייצר קהילה רב-גונית המכבדת כל אדם ופועלת מתוך ההבנה כי צמיחה
מתרחשת במפגש עם האחר. באמצעות מעגלי שייכות שונים ומרובים במסגרת בית הספר והחינוך החברתי, ודרך רצף קרוב ומחבר עם הקהילה המקומית ועם קהילת ההורים, אנו שואפים לפתח בקרב באי המסגרת החינוכית קהילתית: תפיסה עצמית חיובית, מיומנויות רגשיות וחברתיות, מעורבות, אחריות אישית וחברתית, והערכה לתרומתו הייחודית של כל אדם ליצירה המשותפת".
איך ?
תפיסת ההפעלה מכילה מבוקר עד ערב דרך כל מעגלי חיו בשל הילד תוך הסתכלות והתאמת המערכת הרציפה ליכולות, תחומי עניין ונקודות חוזק להעצמה ועיצוב דמותו וזהותו של הילד.
תפיסה מכילה זו תייצר רצף וחיבור בשלושת מעגלי חיו הכוללים את מערכת החינוך הבית ספרית,
מערך החוגים והפנאי באשכול המרכז הקהילתי ובמערכת החינוך הקהילתית בתוך היישוב בו הוא חי.
מודל חינוך רציף מכיל מלא מבוקר עד ערב שעקרונותיו:
1. תפיסה הוליסטית המכילה את כל מרחבי החיים של הילד מבוקר עד ערב ומחברת ביניהם: בית הספר, פעילות פנאי וחוגים וכן המרחב הקהילתי - יישובי.
,(UDL) .2עיצוב למידה אוניברסלי כבסיס תפיסתי ופרקטי בחינוך המכיל, הרואה במגוון נכס ומקור להתפתחות אישית וחברתית.
.3הסתכלות והתאמת הרצף ליכולות, תחומי עניין וחוזקות להעצמה ועיצוב דמותו וזהותו של הילד.
עקרונות מנחים למימוש התוכנית:
עקרון ההכלה: ההכלה אינו תהליך שעליו להתקיים רק במרחב חיים אחד אלא לכסות על כל תחומי
החיים, לפיכך המענים בשעות אחר הצהרים יבנו ויקיימו את כלל עקרונות ההכלה דרך פיתוח מקצועי של כלל אנשי הצוות, העמקה בתכנים מקדמי הכלה כפי שמתקיימים לאורך היום.
עקרון הרצף: בין מהלך היום לזמנים שלאחר בית הספר – מנגנון תקשורת רציף בין המבוגרים
המשמעותיים בחייו של הילד (הורה – מורה – מדריך – תלמיד) והמשך התעסוקה והפנאי.
*כלל הצוותים בכל שעות היום יקבלו ליווי והכשרה מקצועית
בית הספר>>>מערך פנאי וחוגים>>>מערכת חינוך קהילתית (פנים-יישובית)
זו אכן גאווה גדולה שהגולן על משאביו ותפיסותיו יכול לעמוד בפיילוט כה מהפכני ולשמש כמודל עתידי ליצירת מערכות חינות רציפות ומכילות, כחלק מראיה של עיצוב פני החברה הישראלית העתידית .
לשאלות ומחשבות יש לפנות לשרונה ודר- רכזת משפחה בקהילה