חינוך חברתי קהילתי

למה מה ואיך
למה?
חוסן חברתי – חברה ישראלית
                       
מה?
פיתוח הממ"ש – שייכות, משמעותיות, מחויבות
 
איך?
תקשורת מקדמת – חשיבה, קבלת החלטות וביצוע משותף
 
צוותי חינוך יקרים שלום רב !
אני מאמין שחינוך הוא הבסיס של החברה הישראלית, ורואה בחינוך האיכותי ובחינוך החברתי קהילתי, כלי מרכזי להשגת שיווין חברתי , צמצום פערים והנגשת הפעילות לישובים. מאמין ופועל בחינוך לערכים של סובלנות, פתיחות מחשבתית וקבלת האחר תוך הסתכלות על רצף חינוכי מכיל.
לפי תפיסתי, החינוך החברתי קהילתי הינו הלב הפועם של הקהילה. מקום המעודד תהליכים של מעורבות ואחריות חברתית, בשנת הפעילות נקדם את שיטת העבודה של "בינוי קהילה" לתוך הישובים.
צוות מחלקת ילדים ונוער מוביל תהליכים משמעותיים לקידום הנוער לפיתוח מנהיגות בקהילה, מביא למיצוי מקסימלי של בני הנוער והילדים, אמון על השתלמויות והכשרות, מפעליים חינוכיים אזוריים וארציים, חותר תמיד לשיפור וייעול הארגון, תוך יצירתיות וחדשנות, על מנת לקדם את הילדים, צוותי החינוך והקהילה.
אני מאחל לכולנו המשך שנת פעילות מוצלחת.
 
מנהל מחלקת ילדים ונוער – ירון קמרינסקי
 
"היה כפי שהנך - חפש דרך בעצמך - הכר את עצמך, לפני שתרצה להכיר את הילדים. חשוב נא למה אתה מוכשר ואחר כך תבוא לתחום תחומים לזכויותיהם וחובותיהם של הילדים. קודם כל אתה בעצמך ילד ועליך לחנך ולהשכיל את עצמך." יאנוש קורצ'אק
מבנה ארגוני
תחום החינוך קהילתי הינו אחד מעמודי היסוד הקהילתיים המחברים ומעצבים אדם, קבוצה, קהילה וחברה ישראלית בהווה ולעתיד.
חשוב לומר כי לתפיסתנו השותפות בין היישוב למועצה היא הבסיס להצלחה ולכן כולנו תקווה ואמונה ששנה זו תהווה מקפצה לעשייה משמעותית משותפת ומשמעותית בתחום החינוך הקהילתי בגולן.
 
יעוד מחלקת ילדים ונוער
להוביל לפיתוח, העצמה וחיבור ילדי ונוער הגולן, תוך יצירת מרחב פעילות רציף, מכיל ומאפשר עד לאחרון החניכים. להוות גוף ידע מקצועי הפועל לפיתוח וקידום של מעגלי העשייה החינוכיים בקהילת הגולן, על ידי הנחייה וליווי בגיבוש תפיסה חינוכית רעיונית התואמת לרוח היישוב ורוח הגולן.כל זאת למימוש עקרונות החינוך החברתי קהילתי. לעיצוב דמותם של בני הגולן כדוגמא ומופת לסובבים אותם, כבוגרים תורמים ומשמעותיים בחברה הישראלית.
 
משימות המחלקה :
  • מעגלי הכשרה : הכשרת ארבעה פורומים : מ. חינוך, וועדות חינוך, מדריכי נוער, מדריכי ילדים
  • הנחייה יישובית: הנחייה ב- 32 יישובים (כ8 יישובים למנחה )
  • תהליכים חינוכיים : תהליך א-ו, תהליך ז-ח, תהליך ט, תהליך גיל תיכון
  • במות להעצמה: במות אזוריות להעצמה כגון: תנועות נוער, מועצת נוער, הכנה לצה"ל תיאטרון נוער, להקות צעירות ועוד

תפיסת הפעלה

קבוצת יא-יב
  • עבודה דרך שלושת המעגלים בגולן: יישוב, אשכול, גולן
  • מעגלי הכשרה מקצועיים:  ע"י גורם חיצוני מקצועי, לדוגמא: קורס מנהלי מערכות חינוך
  • אחריות על קבוצת יישובים
  • אחריות על תחום תוכן/ גילאי דרך תהליכים חינוכיים
  • שיתופי פעולה פנים וחוץ מחלקתיים – לרבות אגף חינוך ופיתוח קהילתי
  • צוותי חינוך מהיישובים שותפים בחשיבה, קבלת החלטות וביצוע תהליכים חינוכיים אזוריים
אמנת השותפות- תחום חינוך קהילתי :המשך פיתוח המודל החינוכי בישובים כחלק מתשתית ארגונית לתחום העסקת מדריכים
  • עתודה מנהיגותית חינוכית- תוכנית להכשרה ושימור הון אנושי חינוכי משמעותי ביישובים ובגולן, בשיתוף מרכז צעירים גולן באמצעות מתן מלגות לצעירים הפועלים לאורך תקופת הלימודים ביישוב (3-4 שנים), בתמיכה ומימון משותף של המועצה, היישוב והמדריך.
  • קולות קוראים לעשייה חינוכית – מחלקת ילדים ונוער תמשיך לקדם ולהוציא  קולות קוראים רלוונטיים ומקדמים אג'נדה ועשייה חינוכית, לפיתוח וקידום התחום החינוכי קהילתי בישובים.
  • תמיכת בתהליכים אסטרטגיים- מחלקת ילדים ונוער ומחלקת פיתוח קהילתי יוציאו  קול קורא לתמיכה בתהליכים אסטרטגיים חינוכיים קהילתיים להסדרת מערכת החינוך הפנים יישובית.
  • תנועות הנוער- העצמה ושדרוג עשיית ופעילות תנועות הנוער בגולן כבמה המשמעותית להעצמה של בני הנוער בגולן.
  • קרן תמיכה חינוכית- מחלקת ילדים ונוער מנהלת ומנגישה קרן לסבסוד פעילות חינוכית למשפחות מעוטות יכולת, לפעילויות חינוכיות אזוריות וארציות.
פנאי ביישובים- בפתיחת שנת תשע"ט בחיבור לתפיסת ההפעלה של המרכז הקהילתי יונגשו במות חינוכיות של פנאי וחוגים פנימה ליישוב להעצמת המערכת החינוכית קהילתית, אל מול צוות האשכול של המרכז הקהילתי
למה אנו מקיימים פונקציה של מדריכים בישובים?
 
  • מבוגר משמעותי- דמות חינוכית בוגרת, זמינה ונגישה אישית.
  • העצמה, עיצוב וחיבור דור העתיד של החברה הישראלית - חברת הילדים ונוער ביישוב מגובשים סביב המרכיב היישובי, ובה אטמוספירה חינוכית שתאפשר צמיחה, קידום והתפתחות.
  • העצמה - תחום ילדים ונוער ביישוב מהווה קרקע פורייה להעצמת הילדים והנוער, ואינה מתרחשת כמעט במסגרות חינוכיות אחרות.
  • עיצוב זהותו של החניך- זהו מרחב בו הילדים מתמודדים עם אתגרי גיל הילדות והנעורים, מקבלים מענה חינוכי, וכלים של כישורי חיים, ובכך גם מונעים התנהגויות ומצבי סיכון.
  • חיבור בין פרט> קבוצה> קהילה >חברה.
  • מיצרנות לצרכנות – קידום תהליכי העצמה פרטניים וקבוצתיים המקדמים יצרנות והתנסות באחריות וסמכות.
מרכז קהילתי גולן>>>קהילה-מנהלי החינוך>>>מדריך
 
רצף חינוכי קהילתי מכיל בגולן
בימים בהם מתפרסם סקר מקומם על כעך ש 90% מההורים אינם רוצים שילוב של ילדיהם עם ילדים עם צרכים מיוחדים בגולן יוצא לדרך הפיילוט הראשון בחברה הישראלית :
רצף חינוכי קהילתי מכיל .
 
השותפים לפיילוט המהפכני הזה הם: חברת אינקלו והעומדת בראשה עדי אלטשולר , משרד החינוך, החברה למתנסים ויו"ר הדירקטוריון של החברה אביעד פרידמן וכמובן מרכז קהילתי ומועצה אזורית גולן על המחלקות והאגפים הרלוונטיים (אגף חינוך, אגף קהילה, אגף יעוץ וטיפול, יחידת משפחה בקהילה, מחלקת ילדים ונוער ועוד).
 
על מה אנחנו מדברים ?
"החינוך המכיל מבקש לזהות ולהגיב לצרכים המגוונים של הילדים , לסגנונות השונים ולרמות היכולת השונות, ולהבטיח חינוך לימודי וחברתי איכותי לכולם, באמצעות: תכנית לימודים ופנאי  מתאימה, מנגנונים ארגוניים, אסטרטגיות הוראה והעצמה, שימוש נכון במשאבים ויצירת שותפות עם מעגלי חיו בקהילה.
"חינוך מכיל עוסק ביצירת קהילות לומדות, בהן כל ילד מרגיש חלק מהחיים
החברתיים, קהילתיים בכל מסגרות החינוך והקהילה בהן לוקח חלק (בית ספר, מרכז קהילתי, ומערכת חינוך חברתית קהילתית פנים יישובית). בהן מקבל הזדמנות לפתח תפיסה עצמית חיובית, קול ייחודי, תחושת שייכות, ואת האתגרים הדרושים לו ללמידה ולצמיחה והתפתחות".
 למה ?
"החינוך המכיל שואף לבסס מערכות חינוך וקהילה אשר יהוו מודל לחברה בה לכולם יש מקום, משמעות ובטחון.
לכל אדם באשר הוא, הזכות הבסיסית לתחושת שייכות והרצון שיראו אותו בשלמותו ויכירו
בייחודיותו. אנו שואפים לייצר קהילה רב-גונית המכבדת כל אדם ופועלת מתוך ההבנה כי צמיחה
מתרחשת במפגש עם האחר. באמצעות מעגלי שייכות שונים ומרובים במסגרת בית הספר והחינוך החברתי, ודרך רצף קרוב ומחבר עם הקהילה המקומית ועם קהילת ההורים, אנו שואפים לפתח בקרב באי המסגרת החינוכית קהילתית: תפיסה עצמית חיובית, מיומנויות רגשיות וחברתיות, מעורבות, אחריות אישית וחברתית, והערכה לתרומתו הייחודית של כל אדם ליצירה המשותפת".
איך ?
תפיסת ההפעלה מכילה מבוקר עד ערב דרך כל מעגלי חיו בשל הילד תוך הסתכלות והתאמת המערכת הרציפה ליכולות, תחומי עניין ונקודות חוזק להעצמה ועיצוב דמותו וזהותו של הילד.
תפיסה מכילה זו תייצר רצף וחיבור בשלושת מעגלי חיו הכוללים את מערכת החינוך הבית ספרית,
מערך החוגים והפנאי באשכול המרכז הקהילתי ובמערכת החינוך הקהילתית בתוך היישוב בו הוא חי.
מודל חינוך רציף מכיל מלא מבוקר עד ערב שעקרונותיו:
1. תפיסה הוליסטית המכילה את כל מרחבי החיים של הילד מבוקר עד ערב ומחברת ביניהם: בית הספר, פעילות פנאי וחוגים וכן המרחב הקהילתי - יישובי.
,(UDL) .2עיצוב למידה אוניברסלי כבסיס תפיסתי ופרקטי בחינוך המכיל, הרואה במגוון נכס ומקור להתפתחות אישית וחברתית.
.3הסתכלות והתאמת הרצף ליכולות, תחומי עניין וחוזקות להעצמה ועיצוב דמותו וזהותו של הילד.
עקרונות מנחים למימוש התוכנית:
עקרון ההכלה:  ההכלה אינו תהליך שעליו להתקיים רק במרחב חיים אחד אלא לכסות על כל תחומי
החיים, לפיכך המענים בשעות אחר הצהרים יבנו ויקיימו את כלל עקרונות ההכלה דרך פיתוח מקצועי של כלל אנשי הצוות, העמקה בתכנים מקדמי הכלה כפי שמתקיימים לאורך היום.
עקרון הרצף: בין מהלך היום לזמנים שלאחר בית הספרמנגנון תקשורת רציף בין המבוגרים
המשמעותיים בחייו של הילד (הורהמורהמדריךתלמיד) והמשך התעסוקה והפנאי.
*כלל הצוותים בכל שעות היום יקבלו ליווי והכשרה מקצועית
 
בית הספר>>>מערך פנאי וחוגים>>>מערכת חינוך קהילתית (פנים-יישובית)
 
זו אכן גאווה גדולה שהגולן על משאביו ותפיסותיו יכול לעמוד בפיילוט כה מהפכני ולשמש כמודל עתידי ליצירת מערכות חינות רציפות ומכילות, כחלק מראיה של עיצוב פני החברה הישראלית העתידית .
לשאלות ומחשבות יש לפנות לשרונה ודר- רכזת משפחה בקהילה