מדברים חינוך - העיתון האלקטרוני של הקהילה החינוכית הגולנית

ניסן תשפ"א, מרס 2021
 
לאנשי החינוך בגולן,
 
נמצאים אנו ערב חג החירות של שנה מיוחדת.

חירות היא בעיקר עמדה נפשית, החלטה פנימית של אדם- כיצד הוא בוחר לפגוש ולהתייחס למציאות חייו.
כך גם היחס לתקופה לא רגילה- ניתן לראות בה איום , אך ניתן למצוא בה גם הזדמנויות. הבחירה בידינו!
לא קל ללמד מרחוק, בין בידוד לחשש הדבקות, בסגרים וגם ביניהם, ובכל זאת רבים מאתנו זיהו הזדמנויות
חינוכיות ופדגוגיות ופיתחו תכניות שילוו אותנו גם בהמשך.

בעלון זה של אנשי החינוך בגולן ניחשף לחשיבה מחודשת על מטרות ביה"ס והלמידה וכיצד הן משפיעות על
דרכי ההערכה של תלמידים. נכיר רעיונות חדשים על מהות הקשר עם תלמידים ועם משפחותיהם, על
התפתחותם של ילדים בגיל הרך, על ליווי ותמיכה של שרותי השפ"ח, החינוך המיוחד והמענה לילדים במצבי
סיכון. נתוודע לעיצוב של דרכי הוראה מתחדשות באמצעים שונים ומגוונים, ועוד.

לקט מ"פיתוחים גולניים" של אנשי החינוך בגולן מובא בזאת, בהערכה רבה לעמידתכם האיתנה, ליצירתיות
ולצמיחה שהובלתם מתוך מצב שהיווה משבר ללא מעט תלמידים וגם מבוגרים. תודה מיוחדת למנהלי ומנהלות
בתי הספר והגנים על מנהיגות והובלה.

 

חג חירות שמח בבריאות איתנה,
צוות אגף החינוך – מוא"ז גולן

מהנעשה בגיל הרך מועצה אזורית גולן

ילדים חמודים בגן ילדים
אביטל טבת מנהלת הגיל הרך
 
השנה האחרונה התאפיינה בחוסר ודאות, אתגרים והתמודדויות חדשות ברמת הצוותים החינוכיים, ברמת הילדים וההורים. מחלקת החינוך לגיל הרך במועצה שמה לה למטרה את ליווי והנחיית היישובים – תוך תקשורת ישירה והדרכה של מנהלי הגיל הרך, מנהלות המעון והצוותים החינוכיים בגנים ובמעונות.
למידע נוסף על מהנעשה בגיל הרך מועצה אזורית גולן

חינוך מיוחד בימי הקורונה

ילדים משחקים בחוץ

יהודית זלצמן - מנהלת מחלקת חינוך מיוחד


התלמידים הלומדים בחינוך המיוחד, זכו לשגרת לימודים ברוכה בתוך בתי הספר, גם בסגרים כשכולם עברו ללמידה מרחוק. על מנת לאפשר לצוותים לבצע את עבודתם המסורה והמקצועית מתוך פניות מוחלטת לתלמידים, פתחנו עבורם שמרטפיות, לפי כללי משרד החינוך והבריאות.ילדי הצוותים זכו לפעילות מושקעת ומגוונת. בשמרטפיות והתלמידים זכו ללמידה מושקעת מקרוב.

למידע נוסף על חינוך מיוחד בימי הקורונה

שירות פסיכולוגי חינוכי גולן

פרסום של חוד ארוחת ערב
צופית גרינברג- מנהלת שפ"ח
 
שירות פסיכולוגי חינוכי גולן ממשיך גם השנה בפיתוח המענים לקהילה הגולנית במקביל לעבודת הפסיכולוגים במסגרות החינוכיות. בין בידוד לבדיקה, כשכולנו באותה הסירה, הפסיכולוגים המשיכו במתן המענים שלרוב נחבאים בין " מאחורי הקלעים" במסגרות החינוכיות.
למידע נוסף על שירות פסיכולוגי חינוכי גולן

תהליך הערכה מעצבת "נופי גולן"

דיאגרם סקר שריעות רצון מורים
הילי מרום, מנהלת בית הספר
 

השנה, בעקבות משבר הקורונה הפוקד אותנו והצורך לבחון את עצמנו לאורו ובכלל, החלטנו לבצע הליך הערכה שונה.
תלמידי ביה"ס יקבלו תעודה כתובה פעמיים בשנה – במחצית (בטו' בשבט) ובסיום השנה.

למידע נוסף על תהליך הערכה מעצבת "נופי גולן"

אולפנה גולן -קצרין

בנות עם מסגרת "סגר שלישי"
ורדית טפרברג – מנהלת
 
בחודש שבט הושם דגש על צמיחה אישית ששולבה בכל תהליך התעודות בו עשינו משוב על התהליך שעברנו במחצית האחרונה וכל אחת לאן שהגיע והצליחה להתפתח. בשבוע זה חוו בנות ט-י סדנת סטיילינג על תהליך צמיחה מבחוץ לפנים. מה משמעות הבגד ועל בחירות.

לכבוד סיכום המחצית הגענו לבנות הגולן עם אוטו גלידה מקושט. חילקנו גלידות ועוד... היה שמח ומרומם.
למידע נוסף על אולפנה גולן -קצרין

חינוך מקרוב, בבית חינוך מעיינות

ילדים יושבים בחוץ
צורית אבן אש, מנהלת בית החינוך
 
בבית חינוך מעיינות מאמינים בחינוך מקרוב, עד כמה שניתן. ילדי כיתות ה,ו שלנו נפגש ו עם צוות מורי הכיתה מספר פעמים לאורך השבוע, בקבוצות יישוביות באוויר הפתוח. לומדים, מנגנים, מציירים ובעיקר, נפגשים פנים אל פנים. רואים את הילדים בשלמותם, מחוץ לריבועים השחורים, והם רואה אותנו ואת החברים. הזדמנות נפלאה לחיזוק הקשרים האישיים , עבודה קבוצתית, ויציאה בריאה מהמסכים.

שומרים על ה"ביחד" בתלמוד תורה

אריזות של המתונות
שי גמרסני, מנהל בית הספר
 
אחד הדברים המרכזיים שחסר לנו בתקופת הקורונה הוא ה"ביחד". אנחנו, בתלמוד תורה, נותנים דגש על פעילויות בעלות אינטראקציה בין הכ יתות, חוויות משותפות שיוצרות אוירה של משפחתיות.
 
בשנים כתיקונן פעילויות סביב מעגל השנה היהודי מלא בפעילויות לכלל תלמידי התלמוד תורה - שמחת בית השואבה בסוכות, ערב אורה וגבורה בחנוכה, ערבי לימוד "אבות ובנים" לקראת המועדים ועוד.
למידע נוסף על שומרים על ה"ביחד" בתלמוד תורה

צריך כפר שלם כדי לגדל ילד אחד...

ילדים עובדים במחשב
שגית צברי-דר ומירה הופמן – מצפה גולן
 
פתגם זה מבטא היטב את התפיסה שעבודה חינוכית רציפה ומובנית, ששותפים בה כלל המבוגרים הסובבים ילדים ובני נוער - מגבירה את תחושת המסוגלות העצמית שלהם, את חוסנם הרגשי ואת תחושת השייכות שלהם לקהילה. בתום תקופת הסגר הראשון ניכר היה שחסרות למורים, לילדים ולהורים עוד מיומנויות ללמידה מרחוק כמו גם המעטפת החברתית - הרגשית שקיימת בשגרה.
למידע נוסף על צריך כפר שלם כדי לגדל ילד אחד...

בית ספר 'ואהבת'

צילום מסך מפגש בזום
שפרה ארנון, רכזת חברתית
 
בחודש שבט ובהתאם לתקופה פתחנו במבצע לחיזוק הקשר הבין דורי. כל בת, מכיתה א' ועד כיתה ח' קיימה פעילות משותפת עם סבא וסבתא, מרחוק או מקרוב. הפעילויות היו מגוונות ומיוחדות: בישול ואפיה, קיפולי נייר, שעת סיפור, סדנת שוקולד, יצירה, שיר וריקוד, משחקים משותפים ועוד.
למידע נוסף על בית ספר 'ואהבת'

חקלאות חיוניות מחנכת בבי"ס אדם

שני גברים עובדים בחקלאות
רן קמינסקי, מנהל בית הספר
 
כשישאלו בעוד 20 שנים את חניכי אדם ואדמה מה הם עשו שהייתה קורונה, הם יוכלו לספר בגאווה שהיו חיוניים והמשיכו לסייע לחקלאים לייצר מזון למדינת ישראל.
 
כן, גם בימי הקורונה והסגרים, במסגרת הגדרת החקלאות כענף חיוני ותחת הסדרה של מינהל חברה ונוער וארגון השומר החדש, ממשיכים חניכי אדם ואדמה לעבוד בוקר, בוקר במשקי צפון הגולן.
 
ההנחיות והנהלים הותאמו למצב, והעשייה החינוכית-חקלאית ממשיכה ללא הפסקה. הלמידה לבגרות מתבצעת בעיקר מרחוק אבל תהליכי ההתבגרות ממשיכים מקרוב קרוב.

הערכה בבי"ס אביטל

תרשים זרימה
הילה קודיש, מנהלת ביה"ס
 
כל שנה במהלך חודש דצמבר אנו מובילים תהליך הערכה ששיאו בימי הורים. השנה, הקורונה זימנה לנו אפשרות לעצור ולשאול את עצמנו כמה שאלות:
למה הערכה? מה מעריכים איך מעריכים תהליך של התפתחות?

בנינו תהליך המורכב ממספר שלבים וכלל גם התנסות של המורים על עצמם והערכת תלמידים. בפברואר התקיימו ימי הורים בזום – הורה, תלמיד ומורה.
למידע נוסף על הערכה בבי"ס אביטל

מהנעשה בישיבה תיכונית חספין

ילדים עובדים במחשבים
אופיר בן אילוז, מנהל בית הספר
 
מתוך רצון לשמור על קשר עם תלמידים מרחוק, ולתחזק, ככל האפשר, שגרה מקרוב, הישיבה התיכונית יוזמת ופעילה במישור החינוכי-חברתי ובמישור הלימודי כאחד.
 
בשבועות האחרונים, הר"מים, מחנכי הכיתות, יצאו ל"ביקורי שטח" כפי שעשו מספר פעמים לאורך השנה, המדריכים ערכו פעילויות חברתיות בזום ותלמידי כיתות ט' ו-י' יצאו לשני ימי עבודה. מתחילת חודש אדר נערכו מספר פעילויות שכבתיות וישיבתיות לקראת חג הפורים, ביניהן "הכתרה" של מחזור השמינית שהוקרנה ביוטיוב לכלל התלמידים והמורים. וכל זה, תוך הקפדה על הנחיות הקורונה.
למידע נוסף על מהנעשה בישיבה תיכונית חספין

בית הספר הדמוקרטי כנף בעידן הקורונה

לוגו בית ספר הדמוקרטי כנף
מנחם גורן, מנהל בית הספר
 
המציאות השתנתה ושאלנו את עצמנו מה נכון לנו, שמאמינים וסומכים ומטפחים את העצמאות של הילדים, לעשות, כאשר הילדים קיבלו מהיקום עצמאות במתנה. התחלנו בתחושה שהילדים יסתדרו ויחד עם זאת התחלנו להתגעגע וקיבלנו משוב של רצון לקשר בין הילדים לבין עצמם ובינם ומשפחתם לצוות בית הספר. התחלנו את תקופת הסגרים הראשונה בקשר טלפוני ואז קיימנו פרלמנט בזום כעל סדר היום, מהי הפעילות הרצויה לנו לקיים בתקופת קורונה.
למידע נוסף על בית הספר הדמוקרטי כנף בעידן הקורונה