אגף החינוך, בשיתוף מרכז פסג"ה, פועלים לפיתוח ולהעצמת סגלי הוראה כיזמים חינוכיים החווים בעצמם את חדוות היצירה. תפקיד המורה הולך ומשתנה ממרצה למנחה. דרכי ההערכה אף הן הולכות ומשתנות. בבתי הספר צומחים צוותי מו"פ (מחקר ופיתוח) המפתחים יחידות הוראה חדשניות המשלבות מרחבי למידה מגוונים המאפשרים חוויה, יצירתיות והעמקה. אגף החינוך מעמיד לרשות המורים והגננות משאבים לפיתוח היוזמות.
התהליך מתקיים הודות ל"רשת" של שותפים: משרד החינוך, מרכז פסג"ה, "גליליום", רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, מכון שמיר למחקר וגופים נוספים. מכון שמיר למחקר מלווה את התהליך החינוכי בגולן במחקר הערכה מקיף ומעמיק בראשות ד"ר עירית ששון.
עיצוב התהליך החינוכי, ההולך ומתפתח, נעשה בשיתוף מלא עם מנהלי בתי הספר, שהגדירו ביחד עשרה עקרונות פדגוגיים המאפיינים את מערכת החינוך בגולן. בתוך הגישה המשותפת, שוקד כל מוסד חינוכי על פיתוח ייחודיותו. מנהלי כל מוסדות החינוך נפגשים אחת לחודש ובמקביל מתכנס צוות מצומצם, של שותפי ה"רשת" לצורך תכלול התהליך.