חינוך מיוחד

לקויות למידה, קשב וריכוז

ליווי של ילד עם הפרעת קשב וריכוז וליקויי למידה במסע הארוך של 12 שנות לימוד הוא אתגר לא פשוט, לילד ולהורה. כבר שנים זו אחת התופעות השכיחות בתחום הנוירולוגיה. האבחונים מספרים לנו על  דיסלקציה (לקות בקריאה), דיסקלקוליה (לקות בתפיסה החשבונית) דיסגרפיה (לקות בכתיבה)  והפרעות הקשב למיניהן: ADD , ADHD. אבל האבחונים לא תמיד מסייעים לנו כיצד להתמודד עם זה. מדי שנה, מאובחנים בישראל יותר ויותר ילדים עם ליקויי למידה שונים ומגוונים, עם קושי בקשב וריכוז ועדיין - באזורים רבים בארץ אין מענה מסודר. חסרה תשתית פדגוגית רגשית ומקצועית שתאפשר לאותם ילדים לבטא את היכולות שלהם, לצלוח את ימי הלימודים, לאתר את החוזקות שלהם ולהוביל אותם להצלחות.
עד לפני מספר שנים, לא היו בגולן כיתות חינוך מיוחד. הפתרון לילד עם לקות למידה, או בעיית קשב וריכוז, היה הסעה לבית ספר מיוחד, או כיתה מיוחדת, באזור אחר. נושא החינוך המיוחד עלה בשנים האחרונות לסדר קדימות גבוה של אגף החינוך במועצה האזורית, כנושא מהותי שיש לתת לו מענה בכל ההיבטים, על מנת לאפשר למרבית התלמידים לקבל פתרון איכותי, כאן בגולן.
וזו התוצאה: נכון להיום פועלות בגולן 13 כיתות חינוך מיוחד: ארבע כיתות בבית הספר "גולן", ארבע בבית הספר "אביטל", כיתה אחת ב"מצפה גולן", שתי כיתות בביה"ס ב"שורשים" ושתי כיתות נוספות בחטיבת הביניים בישיבה התיכונית חיספין.
בתיכונים פועלות ארבע כיתות לחינוך מיוחד באלוני הבשן וארבע כיתות ב"ברנקו וייס". באניעם הוקם גן טיפולי שפתי-התפתחותי, כדי לתת מענה לילדי גן שזקוקים לחיזוק ולתמיכה מקצועית.
 
כיתת חינוך מיוחד
 

 

מנהל מחלקת החינוך במועצה, חגי סמט: "בעקבות הפעלת תכנית מט"ן (מערך טיפולי נייד), שמאתרת כבר בגיל מעון וגן, והחל משנה זו - גם בכיתה א', ילדים עם קשיים, זיהינו שיש צורך לתת מענה מקצועי כאן, בבתי הספר בגולן. העלינו את הנושא הזה לסדר עדיפות גבוה. משרד החינוך, ובפרט מנהלת מחוז הצפון, ד"ר אורנה שמחון, נרתם לעזור לנו לפתוח את הכיתות ולמַקצע את צוותי ההוראה בתחום החינוך המיוחד.
"המטרה שלנו היא להתאים את המערכת לילדים ולא לאלץ אותם להתאים את עצמם למערכת. לצורך כך, בסיוע של משרד החינוך, הוכשר צוות מורים המתפתח מקצועית גם כפורום משותף. שיטות ההוראה מותאמות לילדים - מדובר בלמידה אישית, לפי תכנית לימודים אישית, בהתאם לקושי שאובחן אצל כל ילד, בסיוע עזרים ואפליקציות מיוחדות שפותחו לעבודה עם לקויות למידה. במקביל, הם מקבלים סיוע רגשי, תכניות מעצימות ועוד. הלחץ של הילד להתמודד עם שיטות לימוד שאינן מתאימות לו פוחת ותחושת החריגות שלו מחבריו יורדת. העצמת התלמיד מנקודות החוזק שלו באופן מותאם, מאפשרת לו לחוות הצלחות ואף מסייעת לחיזוק הדימוי העצמי, תוך שהוא מקבל כלים להצליח בלימודיו ובכלל".