הרצאות וכתבות

זוגיות בימי הקורונה

זוגיות בימי הקורונה
19/11/2020

מאת אורלי רוט ואקנין פסיכולוגית בשירות הפסיכולוגי החינוכי ומטפלת משפחתית וזוגית ביחידה לטיפול משפחתי.

בני האדם הם יצורים חברתיים, כך שברור מדוע אחד ממקורות החוסן המשמעותיים ביותר עבורנו ,במיוחד בתקופות מאתגרות, הוא התא המשפחתי והזוגי. המשפחה והזוגיות הם, לפחות באופן האידיאלי הרצוי, 'המקום הבטוח' .
להמשך קריאה

משפחתיות והורות בעידן הקורונה

משפחתיות והורות בעידן הקורונה
19/11/2020

מאת צופית גרינברג, מנהלת השירות הפסיכולוגי גולן

מאז פרוץ וירוס הקורונה נאלצנו כולנו להתכנס בביתנו עם משפחתנו הגרעינית. לפי הנחיות משרד הבריאות נאסר עלינו להיפגש עם חברים ובני משפחה, צומצמו האפשרויות שלנו למתן וקבלת תמיכה חברתית אחד לשני, למגע ולקשר פנים אל פנים. מצב החירום מחייב אותנו להיות עם משפחתנו הקרובה באופן אינטנסיבי - יש שיאמרו - מדי. ו.... בעוד שבחיי השגרה שלנו רובנו עסוקים בשגרה )מבורכת(, ההורים בעבודה, תרבות פנאי וצרכי הבית והילדים )בשונה מתינוקות( ממוקדים יותר בחברים, בלימודים ובחוגים. עם זאת, הרי שזמן האיכות שנותר לנו לבלות הביחד כמשפחה המשפחתי מצומצם יחסית בשל החיים האינטנסיביים בחברה המערבית. המציאות הנוכחית, לצד היותה מאתגרת מאוד, מציבה בפנינו הזדמנות נדירה. במצב הנוכחי, פתאום באמצע החיים יש אפשרות לעצור מהמירוץ ולבחור להכיר מחדש או לפחות להעמיק את ההכרות עם האנשים הקרובים לנו. הורים וילדים, ילדים ואחיהם ו בני זוג.
להמשך קריאה

מעבר מהגן לכיתה א' בצל נגיף הקורונה

מעבר מהגן לכיתה א' בצל נגיף הקורונה
19/11/2020

ברגיל, המעבר מהגן לכיתה א' מעורר התרגשות וציפייה, אך גם חששות ושאלות. עידן
הקורונה מוסיף עוד לחצים, גם על ההורים, אבל יש מה לעשות
להמשך קריאה

איך לסייע לתלמידים עם בעיות קשב בהתמודדות עם הלמידה בזום?

איך לסייע לתלמידים עם בעיות קשב בהתמודדות עם הלמידה בזום?
21/10/2020

שירה פריהן, פסיכולוגית חינוכית מומחית.

 
ילדים והורים רבים מבטאים קושי ותסכול סביב הלמידה מרחוק ובפרט הלמידה בזום. אצל ילדים עם בעיות קשב וקשיי וויסות, האתגר גדול אף יותר. למידה בזום דורשת מהילד למקד קשב לאורך זמן, בה בעת שהמערכת הנוירולוגית והתחושתית שלו חווה מתקפה: עומס חזותי ושמיעתי, תמונות מרצדות ולא ממוקדות, דיבור קטוע ולא תמיד מובן, הפרעות ברצף הלמידה או השיח ועוד. בנוסף, הוא נדרש להפעיל "תפקודים ניהוליים" - בקרה, עיכוב תגובה ואיפוק, ויכולות התארגנות. כל המיומנויות הללו תובעות מילד עם בעיות קשב השקעה מאומצת במיוחד של משאבים, גם בשגרה. אך בשונה מלמידה בכיתה, התמונה על המסך לא מאפשרת אינטראקציה "אמיתית", או הישענות על רמזים לא מילוליים כדי להבין את הסיטואציה החברתית. בסופו של דבר, שהות ממושכת מול הזום עשויה לייצר רמה מוגברת של עוררות, שמביאה לאי-שקט, תסכול ותשישות, ולעתים אף להתפרצויות בכי וזעם או להימנעות מוחלטת.
להמשך קריאה

למידה מרחוק בכיתה א

למידה מרחוק בכיתה א
21/10/2020

שירה פריהן, פסיכולוגית חינוכית מומחית.

 
נקודת המוצא.
הקניית קרוא וכתוב זו אמנות, ורכישת קרוא וכתוב זו מיומנות. כנ"ל יסודות החשבון. ברור לכולנו שלא ניתן להחליף את הלמידה הייחודית המתרחשת בכיתה א׳ בפורמט של למידה מרחוק, לא בזום ולא בשום צורה אחרת. יסודות הקריאה, הכתיבה והחשבון נבנים בהדרגה ובאופן שיטתי, לא ניתן לדלג על שלבים או לצפות מהילד ללמוד בעצמו. המקסימום שאפשר לעשות זה לייצר אלטרנטיבה טובה דיה עבור התלמידים ועל כך צוותי החינוך וההוראה עמלים ומשקיעים מחשבה רבה ומאמצים גדולים ביותר. כהורים, חשוב לזכור שגם הצוות החינוכי אינו בונה על התקופה הזו כתחלופה ראויה או מספקת- המורים יחזרו על החומר הנדרש בדרך זו או אחרת, במוקדם או במאוחר, וישלימו אותו עבור תלמידים שיזדקקו לכך. לכן, הכי חשוב להנמיך ציפיות (לא מהילד עצמו אלא מההישגים הלימודיים בתקופה זו), לנשום עמוק, לא להילחץ ולעשות השתדלות מרובה שלא להכניס את הילדים לתוך הקלחת, המתח והתסכול.
להמשך קריאה