גלקסיה של עולמות חינוך

בית ספר משלב ומכיל לצרכים מיוחדים, בית ספר דמוקרטי ובית ספר אנתרופוסופי, בית ספר דתי-ממלכתי, אולפנה לבנות ומרחבי למידה ועוד. מגוון שיטות הלימוד בגולן מצריך בינוי מותאם למוסדות החינוך

בתי ספר

אלי מלכה
בית ספר "הצבי" קשת - בשנת הלימודים תשע"ט, החלו 300 תלמידות קמפוס לבנות "ואהבת" בבית הספר "הצבי" בקשת את הלימודים במבנה חדש, בעלות של 20 מיליון ש"ח, הכולל 12 כיתות לימוד, אולם ספורט חדש, מגרשי ספורט, חצרות ועוד. החודש התקיים טקס חנוכת מבנה בית הספר במעמד סמנכ"ל בינוי ופיתוח במשרד החינוך, משה בן תמיר, מנהל תכנון מחוז צפון, פרג' פארג', הרב דוד צוקרמן והרב אלעזר נאה, ראש המועצה, אלי מלכה ונציגי המועצה
הרב דוד צוקרמן נשא דברים ואמר: "זה הזמן לברך שהחיינו. בחודשיים האחרונים אנו חווים התחדשות בבניין החדש והטקס הזה מנכיח את התחושות. נתתם לנו כלי מפואר,  שנבנה בחשיבה מדוקדקת ומושקעת. זו הבעת אמון בנו! ובאחריותנו שהבניין הזה יהיה כלי גדול לצמיחה והתחברות לעם ישראל."
 
בית הספר המכיל "שורשים" - במהלך חופשת הקיץ, נעשתה היערכות בתחום הבינוי להתאמת בית הספר להיותו בית ספר שמכיל תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. העבודות כללו התאמות במבנים הקיימים וכעת מתבצעת בנייה של מתחם חדש, עם שמונה כיתות נוספות, ספרייה ומבנה סדנאות.
מנהל אגף ההנדסה, אבי שרון: "המבנים תוכננו באופן מוקפד ומותאם לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. כעת, אנו מקימים מתחם של שמונה כיתות נוספות, כאשר שש כיתות יימסרו לבית הספר כבר במהלך חודש דצמבר, כדי לאפשר פעילות אופטימלית".
 
בית הספר הדמוקרטי -  כיאה לבית ספר דמוקרטי, הפועל כיום במושב אליעד, גם מבנה הקבע יהיה בעל עיצוב ייחודי. הפרוגרמה הוגשה למשרד החינוך ונמצאת לקראת אישור למבנה קבע, שייבנה בסמוך לקיבוץ אפיק.
אבי שרון: "התפיסה התכנונית של בית הספר אינה דומה למבנים קונבנציונליים של בתי ספר ונעשתה בשיתוף עם צוות המנהלים והמורים, על פי הגישה החינוכית הדמוקרטית ואופי הלימוד השונה. בבית הספר אין כיתות לימוד ועל פי הפרוגרמה, יהיו 'בתים' מפוזרים, בין בוסתנים ועצי אלון וזית, אזורי ישיבה והתכנסות; בית מוזיקה ובו אולפן וחדר מוזיקה; בית מרכזי ובו חדר כישורי חיים, ספרייה ומבואה; בית סדנאות ובו חדרי תנועה, ציור ומלאכה; בית שקט למועצת התלמידים, חדר שיח ומשחק שקט; בית פרלמנט ובו חדר לימוד ואולם פרלמנט ובית אומנות וטכנולוגיה".  
 
בית הספר "מעיינות" - ביישוב אבנ"י אית"ן, יוקם בית הספר "מעיינות", הפועל על פי תפיסה חינוכית ייחודית, הנושקת לתפיסה האנתרופוסופית. לצורך כך, הותאם תכנון מבנה בית הספר לתפיסה החינוכית.
אבי שרון: "בפרוגרמה יש 16 כיתות ובשלב ראשון, יתוכננו וייבנו שש כיתות. כדי להתאים את התכנון, נסענו יחד עם צוות בית הספר ואגף החינוך ללמוד מבתי ספר עם גישת לימודים אנתרופוסופית בהרדוף, ידפת וטבעון ולבחון מהו הבינוי המתאים והנכון לתפיסה הייחודית של בית הספר 'מעיינות'. התכנון מתייחס להתאמה של המרחב והסביבה, סביבת בינוי טבעית וקשורה לקרקע, חיבור של מרחב חיצוני ופנימי וקירות מעוגלים".

גן בעין זיוון!

מפת התכנית
אבן פינה למבנה קבע לאולפנה המשותפת קצרין-גולן  
האולפנה המשותפת בקצרין נולדה מצורך שעלה מהשטח להקים בגולן מוסד חינוכי גולני לבנות דתיות. כיום מונה האולפנה כ-140 תלמידות וצוות של 27 אנשי חינוך. הביקוש לאולפנה והרצון להעניק מבנה חינוכי מותאם לצרכים וברמה גבוהה, הוביל להחלטה להקים מבנה קבע. החודש, התקיים טקס מרגש להנחת אבן הפינה למבנה האולפנה החדש במעמד רב העיר קצרין, הרב לוי, הרב אהרון איזנטל, ראשי המועצות, אלי מלכה ודימי אפרצב, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, מפקחים, מנהלי מוסדות חינוך, מנהלת האולפנה, ורדית טפרברג, הורים, צוות והתלמידות היקרות.
 
מרחבי למידה בבית הספר "אביטל"
בהתאם לשינוי באופי ההוראה ולפדגוגיה החדשה בבתי הספר, מקימה המועצה מרחבי למידה מותאמים לתפיסות החינוכיות במבנה "צבר", בבית ספר "אביטל", מקימה כעת המועצה מרחב למידה חדש ובו חללים לפעילויות שונות על פי נושאים - מרחב יצירת עולמות, מרחב מלאכות, מרחב חקר, חדר שקט, מרחב לב הבית וכמובן, מרחב מוגן.
 
מרחב למידה חדש לכיתות ב' במצפה גולן
בהמשך לסדר יום בשיטת הזרימה במרחב הלמידה הקיים בכיתות א', המשיכו בוגרי כיתות א' גם לכיתה ב'. את המרחבים המחולקים לפי צבעים - כתום, צהוב, כחול, ירוק וסגול החליפו בכיתה ב' ארבעה מרחבי זרימה: רוח, דעת, צמיחה ומרחב שיתופי.                           
יריב גל, מנהל בית הספר: "התלמידים זורמים בין המרחבים בהתאם לאופיו של השיעור, אופן ההוראה ולעיתים אף בהתאם למקצוע הנלמד. הפדגוגיה משלבת למידה במרחב השיתופי וגם למידה משותפת של שלוש הכיתות, בו זמנית, בכל המרחבים. שילבנו רהיטים שונים המשרתים את דרכי ההוראה והלמידה בכל מרחב.
במרחב דעת - המרחב הפרונטלי שלנו, מתקיימות רוב ההקניות (כמו המרחב הסגול בכיתה א'). במרחב צמיחה - צומחים ומתרגלים את הנלמד באמצעות: מרכזי למידה, הוראה מגוונת המשלבת משחק, עבודה בקבוצות קטנות ותחנות עבודה.
במרחב רוח - מתקיימים מעגלי שיח רגשי וחברתי, שיעורי מולדת ותורה, שיר עברי ומחול ישראלי. במרחב השיתופי - מתקיימת למידה בקבוצות. קיימים בו מרכזי למידה מתחלפים ללמידה עצמית ומתקיימת למידה כלל שכבתית בהתאם לרוח "מרחבים" המתקיימים בשכבות הבוגרות יותר.
 
גני ילדים ומעונות יום
שני מבנים חדשים לגני ילדים נפתחו ואוכלסו השנה בתחילת שנת הלימודים, ביישובים עין זיוון ואבנ"י אית"ן. בעין זיוון, מדובר בגן שנפתח לאחר שנים רבות בהן הילדים למדו מחוץ ליישוב וכעת, לאור הקליטה, ניתן היה לפתוח גן ביישוב עצמו.
ביישובים אודם ויונתן, נמצאים בבנייה גני ילדים ויימסרו לשימוש היישובים במהלך השנה.
באלוני הבשן, מתבצעת הרחבה של מעון היום, תוספת של כיתה לשתי הכיתות הקיימות ובחיספין נבנות שתי כיתות חדשות למעון היום.
במיצר, אליעד ונטור, הסתיימה הקמת מעון יום של שתי כיתות, בתחילת ספטמבר.
 

מבני ציבור

המועדון בקלע אלון
מועדון חברים קלע אלון
הסתיימו עבודות בנייה והפיתוח של מועדון הנוער והחברים ביישוב קלע אלון. עלות הפרויקט - 3 מיליון ש"ח. המבנה כולל חדרי פעילות, חלל מרכזי ורחבת התכנסות לקהילה, בגודל 300 מ"ר.
 
מרכז מחול אזורי בני יהודה
המועצה מסיימת לתכנן אולפן מחול הכולל בתוכו שני חדרי סטודיו, בשטח של 100 מ"ר, מלתחות, חדר צוות וממ"ד. האולפן ייבנה מעל מבנה החוגים הישן, שהיום משמש את מרחבי הלמידה של כיתות א' בבית הספר "מצפה גולן".